Amb activitats a Solsona i a Riner, el cap de setmana del 16 i 1 7 de juny ha posat el punt i final a la primera edició del Festival Espurnes Barroques. Prop de 400 persones han participat en les diverses activitats d’aquest últim cap de setmana, la qual cosa ha fet pujar la xifra d’assistència global del festival al voltant de les 1.500 persones.
El dissabte 16 de juny les activitats del Festival es traslladaven a Solsona. Tot i no pertànyer a la taca contínua en el mapa que dibuixa el Territori Barroc, les espurnes saltaven a la capital comarcal del Solsonès i seu del bisbat de la majoria de les esglésies on s’han dut a terme els concerts i activitats del festival. Aquest “salt” de les espurnes és una línia estratègica del festival que, més enllà d’oferir el gruix de les seves activitats al Territori Barroc, vol ampliar el seu radi d’acció en enclavaments que destaquin pel seu patrimoni barroc. Si Solsona ha estat la protagonista d’aquest “salt” d’espurnes en la primera edició, en successius certàmens es preveuen actuacions a Cervera, Manresa, Igualada o Vic.
Al matí de dissabte, el violinista Francesco Nitti (presentat en col·laboració amb l’ESMUC) va oferir dos recitals de 30 minuts de durada al Pou de Gel de Solsona, en un ambient íntim i preciosista, on va interpretar diversos moviments de les Sonates i Partites de Johann Sebastian Bach. El matí es completava amb una visita per la Solsona barroca, de la mà de Pau Reig i Anna Montraveta (Solsona Experience), i acabava amb un tast a la Plaça Palau, del qual van gaudir una cinquantena de persones. Davant la façana barroca de la Catedral, el xef Roger Vilaginés (del Restaurant Mare de la Font) comentava les tres tapes barroques sortides dels seus fogons, maridades amb el vi de Can Serra dels Exibis (DO Pla de Bages).
A les 5 de la tarda, el Quarto dels Gegants va ser l’escenari del taller infantil “Instruments Gegants al Quarto dels Gegants”, conduït per Anna Montraveta, Xavier Puertas i Roger Azcona. Una quinzena de nens, acompanyats dels seus pares, van meravellar-se amb la màgia dels gegants, bous, dracs, mulasses… que emmarc aven una experiència de proximitat amb instruments de grans dimensions. Durant 45 minuts, els nens van quedar bocabadats amb les figures i amb la música, participant activament en algunes de les cançons i podent tocar (sota la pertinent supervisió dels músics) instruments valuosíssims de més de 200 anys.
Després del taller, la capella de la Mercè de la Catedral de Solsona es va omplir amb una setantena de persones per gaudir del concert de Roger Azcona i Xavier Puertas: dos contrabaixistes de primeríssim nivell (Puertas és membre inexcusable de les formacions de Jordi Savall i Azcona és professor al Conservatori Municipal de Barcelona), que van oferir un recital de producció pròpia del festival, en què mostraven fins a 5 instruments diferents: la viella medieval, la viola soprano, la viola tenor, el violone en sol i el contrabaix barroc.
Diumenge 17 de juny, les activitats es traslladaven al Santuari del Miracle, al municipi de Riner, on el dia 26 de maig havia començat el festival. Es tancava així una “peregrinació barroca” que en quatre caps de setmana consecutius ha presentat 13 concerts (un d’ells una producció operística de petit format), 7 refrigeris barrocs, 6 àpats històrics, 3 tallers, 2 conferències-diàleg i visites als espais.
Tot i apostar majoritàriament per intèrprets i formacions residents a Catalunya, el Festival ha tingut també dimensió internacional, no sols perquè alguns dels membres de les formacions resideixin i treballin habitualment a Suïssa, França… i actuïn arreu del món, sinó per les actuacions de grups com l’Euskal Barrokensemble (País Basc) o la Landesjugendbarockorchester (Alemanya), dirigida per Gerd-Uwe Klein (membre de la prestigiosa Freiburger Barockorchester) i tutoritzada pel continuïsta Carsten (professor a la Universitat de Viena).
El matí de diumenge es va encetar amb un diàleg-concert al voltant de música i gastronomia, al qual van assistir una seixantena de persones. Conduït pel musicòleg i divulgador Xavier Chavarria (reconeguda veu de Catalunya Música), l’acte va amalgamar els coneixements gastronòmics de Manel Casanovas amb les excel·lents interpretacions de Dani Espasa, Oriol Aymat i Farran James, que plegats van fer un viatge pels gustos musicals i culinaris de l’Europa barroca. Al claustre del monestir, l’ambient distès, la música exquisida i el cant d’ocells, van ser el plat fort d’un matí que acabava amb una breu intervenció de l’enòleg Jordi Grau, explicant un blanc i un negre del seu celler (Grau i Grau – DO Pla de Bages), maridats amb tres tapes elaborades per Manel Casanovas (xef del Restaurant El Miracle). Al mateix restaurant es podia gaudir del menú barroc, i de la posterior visita lliure a l’Espai Barroc.
A la tarda, dos breus parlaments de Xavier Poch (prior del Miracle) i Joan Solà (alcalde de Riner) van estar secundats per la presència del Director dels Serveis Territorials de Cultura de la Catalunya Central, el senyor Lluís Cerarols, i pels d’alcaldes i representants dels municipis del Territori Barroc, format per Riner, Pinós, La Molsos a, Calonge de Segarra, Pujalt, Estaràs, Sant Ramon, Sant Mateu de Bages i Súria, que van donar peu a les interessants explicacions històriques i artístiques del Santuari, fetes per Xavier Solà.
Les més de 150 persones que es van congregar a la plaça del Miracle van entrar a l’església mentre Jordi Reguant improvisava al magnífic orgue del Santuari, construït per l’orguener Antoni Bordons a final del segle XVI. Acabades les explicacions històriques a dins de l’església, davant de l’exuberant retaule barroc de Carles Morató (el més gran i fastuós de Catalunya), el Cor de Cambra Francesc Valls va posar el punt i final a l’edició de 2018 d’aquest singular festival que amalgama música i experiències al territori barroc. Dirigit per Pere Lluís Biosca, el cor va interpretar l’Ofici de completes per a la festivitat de Sant Jordi de Joan Pau Pujol, estrenat l’any 1614 al Palau de la Generalitat i reestrenat aquest passat 23 d’abril a la Catedral de Barcelona, en la segona interpretació moderna que se’n fa. Els sonors aplaudiments del públic van ser correspostos amb dos bisos dels intèrprets, que havien començat el concert cantant, a doble cor, el motet Tota pulcrha es des dels balcons de l’església. Un inici de concert sorprenent i màgic per a un final de festival que ha sorprès per la qualitat i envergadura de la seva proposta artística, i que està cridat a ser un festival de referència dins el circuït musical de Catalunya.
Si bé caldrà esperar un any per gaudir de la segona edició del Festival, durant l’any es preveu programar alguns concerts i activitats que continuïn donant a conèixer l’important patrimoni barroc que s’ha preservat en aquesta àrea privilegiada de la Catalunya Central.
torna