Wednesday, 29 may 2024

Un cap de setmana “de glòria” al festival Espurnes Barroques

El dissabte 1 de juny, al Santuari del Miracle (Riner, El Solsonès) es podrà gaudir del segon concert de l’Orquestra del Miracle, dirigida per Juan de la Rubia i impulsada pel festival, abans del debut de la formació al Palau de la Música Catalana

El tercer cap de setmana de la 7a edició del Festival Espurnes Barroques arriba aquests propers 1 i 2 de juny. S’iniciarà a Pinós amb un taller de polifonies tradicionals amb el musicòleg Jaume Ayats, que anirà seguit d’un dinar barroc a l’Hostal que enguany celebra 500 anys d’història servint àpats. El dinar estarà amenitzat amb la música de Tornaveus i Xuriach, que en acabar realitzaran un petit ball, convidant a dansar a tothom qui s’hi acosti. Les entrades pel dinar ja fa un mes que estan exhaurides, però el petit ball posterior és obert al públic sense entrada.

El dissabte 1 de juny a les 7 de la tarda, i després que els músics hagin conviscut durant quatre dies d’stage al Santuari del Miracle, tindrà lloc un dels plats forts del festival: el segon concert de l’Orquestra del Miracle, dirigida per Juan de la Rubia i impulsada per la Fundació Espurnes Barroques. Després de la seva presentació pública l’any passat —amb una església plena amb més de 400 persones—, en aquest segon concert es comptarà amb la veu de la jove soprano americano-polonesa Alexandra Nowakowski, qui ha protagonitzat el cartell d’enguany del festival. Plegats interpretaran el Glòria de Händel: una obra relativament poc coneguda del compositor, d’una bellesa aclaparadora. Al costat de dues àries cèlebres més, hi sonarà també un motet de recuperació patrimonial escrit per Francesc Valls, així com la festiva Música aquàtica de Telemann. A la sortida, el tast comptarà amb la galeta de l’orquestra i amb sidra de Biolord. Per a aquest concert queden poques entrades disponibles.

Prèviament al concert, els amics d’Espurnes Barroques —en una activitat pensada en exclusiva per a ells— hauran pogut conèixer de prop l’obra plàstica que l’artista Joan Villaplana ha creat per acompanyar visualment el concert de l’orquestra, en una proposta d’intervenció sobre l’espai del santuari que no deixarà ningú indiferent, en plantejar un diàleg profund entre l’estètica del sagrat al segle XVIII i al XXI.

El diumenge 2 de juny a les 11.30 del matí, el festival trasllada la seva activitat a La Segarra. Al municipi d’Estaràs, a l’església de Santa Magdalena de Vergós Guerrejat, la mezzosoprano Juliette Mey —que debuta en recital a Catalunya després de ser finalista a la prestigiosa Queen Elisabeth Competition— ens oferirà les Salve Regina d’Alessandro i Domenico Scarlatti, pare i fill, acompanyada per Pérgamo Ensemble i amb una proposta gastronòmica que ens farà transitar de Nàpols a Madrid, on Domenico estigué al servei de la cort.

A les 6 de la tarda, a Matamargó, arribarà la tercera producció pròpia del festival al voltant de les Sonates del Rosari. Si el primer cap de setmana les Sonates de Biber van fusionar-se amb el cant sard a Salelles (Sant Salvador de Guardiola) i el segon cap de setmana van fer-ho amb el flamenc a Correà, aquest cap de setmana, el violí de Joel Bardolet, acompanyat per la tiorba de Jeremy Nastasi, se les haurà amb el cicle de goig de les Sonates del Rosari, hibridat amb la polifonia popular catalana (el cantar a veus propi de les tradicions mediterrànies) que ens oferiran Tornaveus i NOC sota la direcció de Jaume Ayats. Això serà a davant del retaule del Roser de l’església de Sant Pere de Matamargó (Pinós), anomenada la Catedral dels pagesos, que constitueix un dels rars edificis on s’ha preservat immaculada tota la decoració barroca, amb cinc retaules que permeten comprendre l’evolució de l’estil.

Totes les entrades es poden comprar anticipades al preu de 20€ (+ 3€ a taquilla) a www.espurnesbarroques.cat

Valoració exitosa del segon cap de setmana (18 i 19 de maig)
El segon cap de setmana va començar el dissabte 18 de maig a Manresa amb una exquisida i delicada "Missa de difunts" a la Cova de Manresa amb la Jove Capella Reial de Catalunya, seguida d'una extraordinària conversa dels patrons Maria Garganté i Raül Garrigasait al Museu del Barroc de Catalunya. El dissabte al vespre, més de 130 persones es van aplegar a l'església del Roser de Súria per compartir les emocions que transmetia la veu de Cristina Segura acompanyada de l'Ensemble Exclamatio, que havien estat des de dijous a Súria oferint activitats educatives i socials a més de 180 joves.

Diumenge 19 de maig va ser el dia de l'estrena del festival al Berguedà, a on va exhaurir les entrades per als dos concerts programats. Al matí, una fusió de barroc i flamenc va entusiasmar el públic en una producció pròpia del festival que barrejava Sonates barroques de Biber amb el flamenc de Chicuelo. A la tarda, una proposta arriscada i amb molt bona acollida, al Konvent de cal Rosal de Berga, coneixent l'espai i l'activitat que acull i escoltant l'alegre salteri de la prestigiosa Franziska Fleishanderl. Per acabar el cap de setmana dedicat al "dolor", un brindis amb un vi de mínima intervenció... i una tempesta que va posar punt i seguit al festival.

go back