Els dies 9 i 10 de juny el Festival Espurnes Barroques ha traspassat l’equador, arribant al seu tercer cap de setmana. I ho ha fet amb activitats que s’han desenvolupat íntegrament al Bages, concretament als Municipis de Sant Mateu de Bages (a Castelltallat i a Coaner) i a Súria.
El dissabte 9 de juny es van superar les expectatives d’assistència previstes per l’organització, arribant al màxim de la capacitat de l’esdeveniment, previst per a 150 persones. Diumenge 10, la pluja va fer baixar l’assistència dels dos concerts programats, però tanmateix es va arribar al 50% d’aforament.
Les activitats van començar el dissabte 9 a les 19 h., a l’entorn incomparable de la serra de Castelltallat. Roser Parcerisas va introduir els assistents al concert a la història de Castelltallat i dels edificis de l’església i la rectoria. Per un túnel secret, el públic va anar entrant a l’església, on el grup Dichos Diabolos els esperava interpretant, instrumentalment, el madrigal Serafín, que con dulce harmonía, de Joan Cererols.
El programa d’aquesta formació vocal i instrumental que el 2016 va guanyar el Concurs de Broquets Històrics de Toulouse, girava a l’entorn de la figura de Joan Cererols, de qui enguany es commemora el 400 aniversari del seu naixement. Amb la presència d’un dels seus mentors, el bagenc Lluís Coll (professor de corneta i música de cambra a l’ESMUC), el grup va oferir peces de Cererols i de compositors coetanis seus.
En acabar el concert, Parcerisas va continuar les seves entretingudes explicacions sobre els tres retaules de l’església i sobre la gastronomia de l’època. Les seves paraules van ser la prèvia d’un sopar històricament informat, cuinat a la manera barroca. Des del Restaurant Casal de Castelltallat, i seguint les indicacions de Jaume Biarnés (especialista en cuina històrica i col·laborador de la Fundació Alícia), es va preparar una amanida de l’hort, un verat escabetxat, un xai rostit i una xocolata de postres que el públic va poder degustar a peu dret, amb u nes vistes incomparables sobre Montserrat, tot plegat regat amb vins ecològics de Collbaix-Celler el Molí.
L’endemà diumenge, a 2/4 de 12 del migdia, a Santa Maria de Coaner hi va caure un bon xàfec, que va fer minvar la presència de les persones que habitualment fan via cap al santuari i que molt probablement haurien assistit al concert. Després d’unes breus i informades explicacions sobre Coaner i el seu santuari, proporcionades per Josep Peramiquel, va començar el concert del duet Quebrado Barroco, al qual van assistir una cinquantena de persones. David Gutiérrez (traverso) i Alejandro Martínez (clave) actuaven gràcies a la línia de col·laboració que Espurnes Barroques ha establert amb l’ESMUC. Amb explicacions entre peça i peça, aquests dos joves intèrprets van descriure al públic el context històric i les diferències estètiques de la França i l’Alemanya del segle XVIII, interpretant obres de Couperin, Leclair, J. S. Bach i C. P. E. Bach. Després del concert, ja sense gens de pluja, el públic va poder gaudir d’un tast de vi piment i de pollastre escabetxat, elaborat per Territori de Masies.
Malgrat el xàfec del matí, a la tarda, a la Plaça Major del Poble Vell de Súria s’hi va poder representar l’òpera La serva padrona de G. B. Pergolesi, amb acurada interpretació i posada en escena de Teatre de les Comèdies, que va ser premiada amb molts aplaudiments. Els components de la companyia reusenca van oferir l’adaptació en català que Marcel Pascual va fer del llibret original italià, aconseguint posar-se el públic a la butxaca amb aquesta divertida òpera buffa en l’entorn magnífic del nucli antic surienc. No hi va faltar una interessant introducció sobre la importància musical i històrica d’aquesta òpera i l’encès debat que va provocar a la França de mitjans del segle XVIII, una polèmica que ha passat a la història com la Querelle des bouffons.
Com a pròleg a la representació de la coneguda obra de Pergolesi, Teatre de les Comèdies hi va oferir el taller infantil Petita òpera per a petites orelles per tal d’apropar als més petits aquest món apassionant. Abans de la representació de La serva padrona, l’estudiós surienc Albert Fàbrega també va parlar en una documentada conferència sobre la presència de l’art barroc a Súria i les relacions històriques entre aquesta vila i el santuari del Miracle, del qual va dependre durant més de 150 anys. L’acte va tenir lloc a la sala Cal Balaguer del Porxo, també al Poble Vell de Súria.
vuelve