El bon temps ha acompanyat el quart cap de setmana del festival, que ha seguit la tònica dels anteriors: èxit de públic i de qualitat artística. Després del taller a Cardona en el marc de la Festa de la sal, aprenent a cuinar malves amb el Col·lectiu Eixarcolant, el festival va superar un dels reptes que tenia enguany: presentar una gran producció tot combinant tres disciplines artístiques (música, dansa i dramatúrgia) i omplir la basílica de Santa Maria d’Igualada, espai on el festival feia parada per primer cop. Foren més de 360 persones les que ompliren l’església d’Igualada i tant l’actriu Sílvia Bel, com els deu músics de Cantoría, com la quinzena de joves ballarins de l’Institut del Teatre brodaren l’espectacle, amb dramatúrgia conjunta de Martí Sancliment, director del Festival Jordi Savall i Josep Barcons, director d’Espurnes Barroques, que també signava el guió de la proposta.
Diumenge al matí, l’església de Santa Fe de Valldeperes (Navàs) va quedar petita acollint les 80 persones que s’aproparen per escoltar les Sonates per a violí i clavecí obligat de J.S. Bach, que amb un so contundent però dolç a la vegada van defensar el duet format per Adriana Alcaide (violí) i Ana Marija Krajnc (clavicèmbal). A la sortida, un cracker de gavarrera i un mutabal de la Cabana d’en Geli van maridar amb un nou vi experimental de la DO Pla de Bages i AMPANS, presentat pel tercer millor sommelier de Catalunya 2024, Christian Betoret, també de Navàs. A la tarda, més d’un centenar de persones van descobrir la magnífica església de Sant Pere de Madrona, al Solsonès on, a més a més, hi havia exposada una joia molt singular: el llibre original del 1551-52 amb algunes de les obres de Cristóbal de Morales que l’ensemble de nom homònim va intepretar. Aquesta era la segona vegada que el llibre sortia del Museu de Lleida des del 1920 i la primera per presenciar un concert —tal i com explicaven diumenge la conservadora Esther Balasch i la directora del museu, Clara Arbués. La bella música, expresada deliciosament per l’Ensemble Cristóbal de Morales dirigit per Pere Lluís Biosca, va elevar al públic més enllà de les parets amb grisalles de Madrona. A la sortida, un vi del celler Collbaix-El Molí i una torta de aceite amb taronja va acabar d’arrodonir la jornada i de transportar el públic a la Sevilla del 1500 —l’època de Morales.
Dissabte 7 de juny a les 11 del matí, a la Sala del Portal del Poble vell de Súria, Espurnes Barroques presentarà l’últim taller de l’edició d’enguany. Fent honor al lema “Enjoia’t!”, no hi podia faltar un taller d’elaboració de joies, fetes a partir de plata reciclada moldejable i utilitzant models vegetals, a la vegada que es reflexionarà sobre què són les joies, quinpaper juguen a les diverses cultures, etc. Tot plegat, conduït per l’artesana Carla Bellera i l’antropòleg Adrià Pujol, amb un toc musical amb soprano i guitarra barroca.
El dissabte 7 de juny a la tarda, el festival fa parada al Museu del Barroc de Catalunya, a Manresa on, a les 16:30h tindrà lloc una taula rodona en la qual quatre experts en la matèria, moderats per la periodista Maria Palau, debatran sobre la conservació del patrimoni. Les veus de Carme Bergés, cap de l’Àrea de Monuments de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural; Carles Freixes, representant de Catalonia Sacra i delegat de patrimoni del Bisbat de Solsona; Francesc Miralpeix, professor d’Història de l’art de la Universitat Autònoma de Barcelona i Josep Paret, conservador de béns culturals del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, afrontaran el repte de parlar de com conservar i difondre el valuós patrimoni que tenim.
Tot seguit, a les 7 de la tarda, l’obra de recent recuperació patrimonial El regreso del hijo pródigo de Carles Baguer sonarà al claustre del Museu de Manresa, en una producció que agrupa prop de cinquanta músics a l’escenari, sota la direcció de Dani Espasa. Els músics de l’orquestra Vespres d’Arnadí, els cantants del Cor Francesc Valls i cinc solistes (Juan Sancho, Roger Padullés, David Alegret, Ferran Albrich i Mireia Tarragó) faran sonar l’últim gran oratori de Carles Baguer, recentment recuperat. Serà el tercer cop que es podrà escoltar, després de ser presentada a Barcelona i a Tortosa fa poques setmanes, en un esforç conjunt per difondre la gran música del mestre barceloní. No hi faltarà un tast gastronòmic que ens farà viatjar del País Valencià al Bages.
Diumenge 8 de juny al matí, el festival portarà al Santuari de Coaner (immers en la celebració del seu mil·lenari) la música primaveral que Bach va escriure just ara fa 300 anys sobre textos de la poetessa Mariana von Ziegler. És una actuació que es fa en col·laboració amb el festival Bachcelona i amb el suport de la Salvat Beca Bach. A la sortida es podrà tastar l’últim dels vins experimentals de Torre Lluvià que hi haurà hagut cada diumenge al matí: en aquest cas una malvasia manresana, fresca i llaminera, que es maridarà amb una nova elaboració del Col·lectiu Eixarcolant, en aquest cas daurada amb melmelada.
Diumenge 8 de juny a les 6 de la tarda, com a concert de cloenda i tancant el cercle que es va obrir amb L’Ofrena musical de Bach en el concert inaugural, es podrà gaudir de l’Art de la fuga a la part inacabada de l’església del Santuari del Miracle (igual que inacabada és aquesta obra de Bach), amb el clavicembalista novaiorquès Kenneth Weiss, un dels més reconeguts a nivell mundial. Per fer honor al seu nom (Weiss significa ‘blanc’ en alemany), s’acabarà el festival gaudint formatges i un vi blanc elaborat al Miracle, mentre contemplem el gran retaule natural que poden contemplar els ulls des de l’altiplà miraclí.
vuelve