Dijous, 11 de marzo 2021

El Festival Espurnes Barroques programa el primer concert amb públic postconfinament, el dissabte 30 de maig

Un festival en progressió ascendent
La versió reinventada del Festival Espurnes Barroques, anomenada Espurnes Confinades, continua desplegant una progressió ascendent a mesura que avança la gestió de la situació sanitària de la Covid-19. Aquesta trajectòria ascendent es manifesta tant en número de seguidors a les xarxes com en l’ambició de les propostes plantejades, que sempre compten amb diverses accions de promoció patrimonial i artesanal.

A nivell artístic, aquesta progressió s’ha manifestat de la següent manera. El primer cap de setmana, les xarxes del festival van emetre un clip del conjunt Cantoría en el precís moment en què hauria actuat si no hi hagués hagut la situació de pandèmia.

El segon cap de setmana, en comptes d’emetre un clip gravat amb anterioritat, es va optar per programar i retransmetre l’actuació en directe de la violinista Adriana Alcaide, que va presentar el seu darrer treball: Still Life. Per això, des de l’Ajunament de Pujalt, es va fer arribar expressament connexió per banda ampla a l’església de la Puríssima Concepció. La transmissió en directe va comptar amb més de 150 visualitzacions, i és aquesta bona acollida de la proposta que ha dut l’organització del festival a fer un pas mes per recuperar la vida de concerts.

Primer concert en directe en l’estat d’alarma
Aquest cap de setmana s’ha programat un altre concert en directe que serà retransmès pel canal YouTube del Festival. Aquest concert, però, tindrà la novetat de permetre la presència de públic, en la que gairebé amb tota seguretat és una iniciativa pionera en el panorama concertístic de l’estat. L’aforament serà molt reduït, per la qual cosa només es podran treure les entrades a través de la web www.espurnesbarroques.cat, assumint una declaració responsable a nivell sanitari. Les entrades tindran la particularitat de comptar amb el mecanisme de taquilla inversa (pagant a la sortida la quantitat que es consideri adient per l’espectacle al qual s’ha assistit).

El concert se celebrarà aquest dissabte 30 de maig de 2020 a les 18.30h. al Santuari del Miracle. L’encarregat de dur-lo a terme serà l’organista, cantant i director Marc Díaz, un dels joves músics catalans que havia d’actuar al festival d’enguany, que porta des de dimecres treballant a l’orgue del Miracle (biografia de Marc Díaz al document adjunt). Tant pel seu talent i la seva joventut (27 anys), com pel nombre d’actuacions que feia enguany al festival, ens ha semblat una de les millors opcions per fer un primer pas per reinstaurar la vida de concerts. Amb aquesta actuació, Espurnes Barroques vol fer, modestament però decidida, una crida a la importància de les propostes culturals fetes en directe malgrat les dificultats del moment actual.

Pel fet de comptar amb l’equipament tècnic per fer la retransmissió audiovisual per la xarxa, el públic que assisteixi físicament al concert, podrà veure també la cara i les mans de l’organista, projectada en una pantalla instal·lada dins l’església, cosa poc freqüent en els concerts d’orgue.

Aquest concert serà retransmès en streaming el diumenge 31 de març a les 18:30 a través de les xarxes del festival. La intenció inicial era fer la retransmissió en directe, però les males condicions de connectivitat del Santuari, no ho han fet possible.

La presència de la gastronomia barroca, que és un dels trets propis del festival, comptarà amb productors com la Ratafia del Miracle, Cafès Gener i el Forn de Pa Camps, en una proposta senzilla on es combinaran gustos dolços i amargs, també prou simbòlics de la situació actual.

El simbolisme lluminós d’un instrument renaixentista
El lloc escollit i el tipus de concert tenen una dimensió simbòlica i profundament significativa per diversos motius. Primerament, el Miracle és la seu del festival, on es va celebrar el primer concert ara fa poc més de dos anys. De l’altra, el nom del santuari (i idependentment d’adscripcions confessionals) convoca la idea de miracle —literament, meravella—, amb la qual el Festival pretén posar l’accent sobre la dimensió meravellosa i salvífica de la cultura.

El fet que el concert es dugui a terme en l’orgue renaixentista del Santuari (amb allò que implica la paraula “re-naixement”), també és un element a tenir en compte. L’instrument fou construït per l’orguener solsoní Antoni Bordons, entre el 1593-1594, si bé al segle XVIII se li afegiren dos registres. Precisament, el concurs de les xarxes del festival d’aquesta setmana, tindrà a veure amb la restauració de l’orgue de la Catedral de Solsona, a mans de l’orguener Albert Blancafort.

A més, el fet que el retaule del Santuari del Miracle (el retaule barroc més gran de Catalunya) estigui sent restaurat, fa que aparegui com si dugués una mascareta. La llum amb què brillarà el retaule un cop feta la restauració, alhora que el missatge positiu i lluminós que es pretén donar amb l’actuació de Marc Díaz (un músic jove, amb tota una prometedora carrera per davant), és que ha portat a titular el concert: “Amb llum d’orgue”. Al concert, dividit en dos blocs, s’hi escoltaran obres de l’escola ibèrica i de l’escola alemanya, programant diverses obres de A. de Cabezón, P. Bruna, P. Alberch, S. Scheidt, D. Buxtehude o J. S. Bach.

Mesures i condicions de seguretat
Atents a les prescripcions legals i a les recomanacions sanitàries, la compra de l’entrada implica l’acceptació d’una declaració responsable. A més, es prendran les següents mesures de seguretat:

vuelve