Dimarts, 12 de marzo 2024

La 7a edició del festival girarà a l’entorn de les Sonates del Rosari amb una vintena de propostes

Sota el lema “goig / dolor / glòria” el festival s’estén durant 4 caps de setmana de primavera, amb 14 concerts, 8 dels quals de producció pròpia

Entre l’11 de maig i el 9 de juny, la setena edició del festival Espurnes Barroques programa 14 concerts, 3 passejades, 2 xerrades, 2 dinars musicals, 1 taller, 1 performance i 1 instal·lació poètica sonora i visual. També s’ha fet un encàrrec plàstic per acompanyar la segona producció de l’Orquestra del Miracle, impulsada per la Fundació Espurnes Barroques.
Entre els concerts i les activitats socioeducatives, el festival recorrerà 23 municipis de la Catalunya Central, que pertanyen a 6 comarques, ja que al Solsonès, Bages, Anoia i Segarra de cada edició, enguany s’hi incorporen la Noguera i el Berguedà. El festival continua fent una aposta decidida pel talent local i jove, però continua atent a la dimensió internacional, propiciant la presència de conjunts de referència. A banda d’aquestes activitats públiques, el festival ha programat una cinquantena d’accions socials i educatives que es desplegaran des del mes de març fins a mitjan de juny.

El fil narratiu en el qual s’articulen les propostes de la programació és a partir de les Sonates del Rosari de Heinrich Biber: una pedra de toc del repertori violinístic, a l’abast de pocs intèrprets. En l’últim cap de setmana del festival (8 i 9 de juny), Lina Tur Bonet n’abordarà la integral a davant dels retaules del Roser de Ponts (La Noguera) i La Molsosa (Solsonès). Els tres caps de setmana previs s’articulen a partir dels conceptes de goig (11 i 12 de maig), dolor (18 i 19 de maig) i glòria (1 i 2 de juny). D’acord amb cada un d’aquests conceptes, cada cap de setmana hi haurà un jove violinista com a protagonista que desgranarà cada un dels cicles de la integral de les sonates de Biber tot fusionant el tractament instrumental i contrapuntístic que fa el compositor del nord d’Europa amb manifestacions complementàries, del sud, de caire popular, homfònic i vocal. Així, el cicle de goig s’interpola amb el cantu a tenore sard; el cicle de dolor amb flamenc, i el de glòria amb música a veus popular catalana. Tots aquests concerts dedicats al Rosari –igual que els dos de la Lina Tur– tindran lloc a davant de retaules del Roser (Salelles, Correà i Matamargó) i, per tant, permetran recórrer cinc joies del patrimoni barroc català.

Per la seva banda, el cartell del festival, protagonitzat per la jove soprano Alexandra Nowakowski (que actuarà al costat de l’Orquestra del Miracle), aludeix a aquesta dimensió de Rosari des d’una òptica fresca i suggeridora, amb una clara picada d’ullet a l’icònic cartell d’American Beauty, entenent que un rosari és, literalment, un camp de roses.

El primer cap de setmana: el goig

El primer cap de setmana (11 i 12 de maig) es desplegaran propostes al voltant del cicle nadalenc (propis dels misteris de goig del rosari) i de la noció d’infantesa i joventut. El dissabte 11 de maig al matí, es podrà gaudir d’una instal·lació i performance poètica encarregada als poetes Felipe Cussen i Víctor Sunyol, que es podrà visitar fins el 24 de maig al Consell Comarcal del Solsonès.

El concert inauguralserà a l’església de La Pobla de Claramunt (Anoia) a càrrec de Cantoría, amb una proposta al voltant de cants del cicle de Nadal. L’endemà al matí, a Coaner (Sant Mateu de Bages), el grup Anacronía portarà música de caire juvenil. Encabat el concert, al celler Fargas-Fargas, hi haurà un dinar i tast entre vinyes, acompanyat de la música de Le nuove musiche. A la tarda, davant el retaule del Roser de Salelles (Sant Salvador de Guardiola), Ignacio Ramal (violí) i Juan de la Rubia (orgue) dialogaran amb el grup sard Cuncordu Codronzanesu al voltant del cicle de goig de les Sonates del Rosari de Biber. La proposta gastronòmica, igual que la música, portarà el públic del nord al sud d’Europa.

El segon cap de setmana: el dolor

Durant aquest cap de setmana tots els concerts giraran temàticament al voltant de la passió i mort. El primer concert (dissabte 18 de maig) serà el de la Jove Capella Reial de Catalunya, dirigida per Lluís Vilamajó a la Cova de Sant Ignasi de Manresa on cinc veus masculines interpretaran la sublim Missa pro defunctis de Cristóbal de Morales. A la tarda, a Manresa mateix i coincidint amb el Dia Internacional dels Museus, s’ha programat al recent inaugurat Museu del Barroc de Catalunya un diàleg entre Maria Garganté i Raül Garrigasait. Al vespre, a l’església del Roser de Súria, Cristina Segura i l’Ensemble Exclamatio abordaran música que Händel i Vivaldi van dedicar a la noció de traïció. Rememorant la traïció de Judes, la gastronomia comptarà amb monedes de xocolata i amb un vi que té nom de petó.

Diumenge 19 de maig el festival es trasllada al Berguedà per primer cop. Al matí, a l’església de Correà (Montmajor i L’Espunyola) la guitarra flamenca de Chicuelo, la veu de Joaquín “el Duende” i la percussió de Jacobo Sánchez es fusionaran amb el violí i la viola de gamba de Marta Ramírez i Marina Cabello, que ens serviran el cicle de dolor de les Sonates del Rosari de Biber. A la tarda, la reconeguda psalterista Franziska Fleischanderl i el conjunt femení Auditexaudi (cant gregorià) recrearan la música que sonava als convents femenins napolitans del segle XVIII durant la Setmana Santa. Aquesta producció tindrà lloc al Konvent de Cal Rosal (Berga).

El tercer cap de setmana: la glòria

L’1 de juny al matí a Pinós, Jaume Ayats conduirà un taller de polifonies tradicionals i, en acabar-lo, ens espera un suculent dinar barroc a l’Hostal de Pinós, que enguany celebra 500 anys d’història servint àpats, amenitzat amb un parell de tonades de Tornaveus i amb la música i ball de Xuriach. A la tarda, arribarà un dels plats forts del festival: el segon concert de l’Orquestra del Miracle, dirigida per Juan de la Rubia i impulsada per la Fundació Espurnes Barroques. En aquest segon concert es comptarà amb la veu de la jove soprano americano-polonesa Alexandra Nowakowski. Plegats interpretaran el Glòria de Händel i un motet de Francesc Valls de recuperació patrimonial, entre altres. A la sortida, el tast comptarà amb la neula de l’orquestra i amb sidra de Biolord. Prèviament al concert, els amics d’Espurnes Barroques —en una activitat exclusiva per a ells— hauran pogut conèixer l’obra plàstica que l’artista Joan Villaplana haurà creat per acompanyar visualment el concert, en una proposta d’intervenció sobre l’espai.

El diumenge 2 de juny al matí a Vergós Guerrejat (La Segarra) debutarà a Catalunya la finalista a la prestigiosa Queen Elisabeth Competition, Juliette Mey, acompanyada de Pergamo Ensemble. A la tarda, a la Catedral dels pagesos (Sant Pere de Matamargó, a Pinós), el violí de Joel Bardolet se les heurà amb el cicle de goig de les Sonates del Rosari, hibridades amb la polifonia popular catalana que ens oferiran Tornaveus i NOC sota la direcció de Jaume Ayats.

El quart cap de setmana: el cicle complet

A l’últim cap de setmana (8 i 9 de juny), es podrà escoltar el cicle complet de les Sonates del Rosari. Els matins de dissabte i de diumenge, a les mans de Lina Tur Bonet, acompanyada per Musica Alchemica, la integral de Biber posarà música a les escenes del Rosari completes que es preserven als retaules de Santa Maria de Ponts (a La Noguera) i a Santa Maria de La Molsosa (al Solsonès). Igual que tres són els cicles de misteris dels rosari, tres seran les cerveses que es podran degustar a cada un dels dos concerts. Aniran acompanyades de delícies txeques farcides amb melmelades dels colors del goig, el dolor i la glòria del premiat obrador Verit Fruits.

El dissabte 8 de juny a la tarda, al Paranimf de la Universitat de Cervera, Rinaldo Alessandrini i el seu Concerto Italiano oferiran una versió magistral del Llibre IV de Madrigals de Monteverdi, posada en paral·lel a les creacions de xocolata d’Eixarcolant i Casa Dalmases.

El punt i final del festival serà diumenge 9 a la tarda a Castelltallat (Bages) on hi actuarà la soprano Núria Rial acompanyada de Vespres d’Arnadí(dirigida per Dani Espasa). A la sortida, unes creacions de la pastisseria Flor de Neu de Sant Joan de Vilatorrada (municipi on Núria Rial va iniciar-se amb la música) maridades amb vins de Celler Collbaix - El Molí, en una proposta cromàticament alineada amb el recorregut del festival.

Noves disciplines, nous ajuts

Amb la intenció de contribuir a la visibilització de tots els llenguatges artístics, el festival continua apostant per la dansa –que serà en dues propostes–, l’art plàstic –amb l’encàrrec a Joan Villaplana– i, per primer cop, hi incorpora la poesia, amb l’obra encarregada al poeta, músic i professor xilè Felipe Cussen en diàleg amb el poeta vigatà Víctor Sunyol.

Totes les activitats comptaran amb tastos gastronòmics inclosos en el preu de l’entrada, que fan èmfasi en el valor del producte de proximitat. Precisament aquesta aposta per la gastronomia i els productes han permès que enguany Espurnes Barroques hagi obtingut un ajut que han impulsat conjuntament els Departaments de Cultura, Empresa i Acció Climàtica.

A més a més, es continua apostant per la creació de productes propis del festival: es podrà tastar i adquirir la cervesa La Barroka, la infusió Bassadòria, l’Essència d’Espurnes i L’Espurna, la galeta.

L’edició 2024 del Festival ha programat una cinquantena d’activitats socials i educatives en paral·lel als concerts, en una aposta ferma per apropar la cultura a diversos col·lectius sensibles. Per això es desplega un nodrit programa educatiu a diverses escoles, es fan accions socials en llars d’avis i es treballa en col·laboració amb diversos col·lectius que atenen persones amb diversitat funcional. El foment d’aquestes activitats ha estat un dels elements clau en l’obtenció de majors suports també en l’àmbit privat, com és el cas de la col·laboració especial que la Fundació Banc Sabadell ha iniciat enguany amb Espurnes Barroques.

Més descomptes, abonaments i una aposta pel públic jove

Enguany el festival amplia l’oferta d’abonaments fins a sis amb un preu molt especial en els casos que requereix una pernoctació al territori (per exemple el cicle complet amb Lina Tur per només 32€). Els preus dels concerts s’han unificat a 20€, amb un petit augment que s’equilibra amb una major oferta de descomptes. A més a més, també s’ha adherit al programa Cultura Jove de la Generalitat per tal d’impulsar l’accés del públic jove als concerts amb un preu únic de 12€.

La reforma de la llei de mecenatge ha permès també incrementar la fidelització dels Amics d’Espurnes Barroques, que a partir d’enguany poden gaudir de més avantatges exclusius. Contribuir amb una aportació anual des d’enguany té majors recompenses com descomptes a museus i visites, activitats exclusives a la programació i, també, descomptes al preu d’entrades i abonaments. També enguany des del 12 de març podran comprar anticipadament les entrades. Per ser amic només cal entrar a “Dona’ns suport” a la web espurnesbarroques.cat i registrar-se indicant l’aportació anual desitjada.

Presentació pública de la programació

El proper diumenge 17 de març a les 17h. al nou Museu del Barroc de Catalunya a Manresa tindrà lloc, per primer cop, una presentació pública de la programació del festival. L’acte comptarà amb un tast musical (amb Juan de la Rubia i Ignacio Ramal) i gastronòmic. Després que el president de la Fundació Espurnes Barroques, Jaume Badia, que s’estrena en el càrrec, i el director Josep Barcons expliquin les novetats d’enguany, el públic assistent podrà resoldre els seus dubtes al voltant de les propostes previstes per aquest maig i juny.

Les entrades i abonaments es podran comprar a partir de dilluns 18 de març a les 10h del matí a través de la web www.espurnesbarroques.cat.

vuelve