Aquest cap de setmana comença la 4a edició del Festival Espurnes Barroques, amb actuacions en tres de les cinc comarques on, des del 14 de maig i fins el 13 de juny, es duran a terme 16 concerts, 4 conferències, 1 cafè-tertúlia, 1 taller infantil i una vintena d’accions socials i educatives.
El tret de sortida del festival es produirà el divendres 14 de maig, amb una conferència de Josep i Bernat Cabré que tindrà lloc a les 8 del vespre als Claustres de la Catedral de Solsona i que compta amb la col·laboració del Museu de Solsona i Òmnium Solsonès. Aquests dos germans, músics i musicòlegs, ens parlaran de la seva passió per recuperar el patrimoni musical amagat en diversos arxius de la península ibèrica. Com és propi d’Espurnes Barroques, la conferència s’acompanyarà d’un tast que posarà en valor els productors del Territori Barroc: en aquest cas, es podrà degustar la infusió Cor calent, de November Tea, que situarà el públic en el lema d’aquesta quarta edició: Passió Barroca. La infusió anirà acompanyada d’unes trufes barroques amb cor especiat, elaborades al Forn de pa - Pastisseria Camps de Solsona. Aquestes trufes es podran adquirir als quatre establiments que la pastisseria té a Solsona mentre duri el festival, i representen el primer element gastronòmic amb segell propi d’Espurnes Barroques, en una línia que s’eixamplarà en les properes edicions.
Dissabte 15 a 2/4 de 12 del matí, l’Obra de Fluvià —un esplèndid palau episcopal abandonat a mig construir al municipi de Guissona, que s’incorpora al festival— acollirà l’estrena de l’espectacle ¡Asómate a esa ventana!, que el ballarí Jaime Puente i la soprano Soledad Cardoso duran a terme acompanyats dels músics de La Sonorosa. La producció, vívida i fresca, com és habitual en els espectacles dirigits pel colombià Edwin García, és un encàrrec del festival on es traça un recorregut per diverses melodies i balls dels segles XVI al XVIII i que s’acabarà amb un taller d’introducció a la dansa barroca. Abans de començar l’espectacle, hi haurà una breu taula rodona moderada pel director del festival, Josep Barcons, que conversarà amb David Castellana, director del Museu de Guissona, i amb Jordi Martínez, distingit com a millor sommelier de cava de Catalunya i Andorra el 2017. Tots tres ens parlaran de la idoneïtat de trobar-nos en un palau episcopal abandonat com l’Obra de Fluvià per tastar una xocolata de regust francès elaborada per Xocolates Aynousé i un cava Gran Reserva de Maria Rigol Ordi. L’acte comptarà amb la presència del Cap dels Serveis Territorials a Lleida, el Sr. Miquel Àngel Cullerés.
A la tarda, a 2/4 de 7, l’església de Sant Martí Sesgueioles acollirà una de les produccions amb més intèrprets del festival d’enguany: Les set paraules de Crist a la Creu de Heinrich Schütz, en un concert dramatitzat de La Caravaggia, el Departament de Música Antiga de l’ESMUC i la Confraria de la Basílica del Pi de Barcelona. Amb les entrades pràcticament exhaurides, una quinzena de joves músics del país dirigits pel reconegut Lluís Coll, ens portaran a l’espiritualitat d’aquesta obra mestra del segle XVII. Abans d’entrar al concert, els assistents es podran mullar els llavis amb una infusió d’hisop i vinagre, tal com es relata en un moment del text bíblic sobre el què es basa l’obra, i a la sortida podran refer-se de l’experiència amb l’Espurna, la galeta del festival, i una infusió vivificant del Parc de les Olors de Claret.
El diumenge 16 de maig, els solsonins tenen una nodrida oferta a la comarca per amarar-se de cultura barroca i omplir parcialment el buit deixat per l’ajornament de la Fira Sant Isidre.
El diumenge al matí, un quintet de luxe acompanyarà la delicada veu de la soprano Anaïs Oliveras a Sant Llorenç de Morunys, que el dia abans haurà realitzat diverses accions socials i educatives a la Vall de Lord. El gruix del programa l’ocupa L’Stabat Mater de Boccherini, que no pot interpretar-se en un lloc més idoni que a davant de l’altar dels Colls de Sant Llorenç de Morunys, i és que el compositor italià escrivia aquesta partitura al mateix temps que Josep Pujol i Juhí esculpia l’obra mestra de la seva retaulística. El concert s’iniciarà puntualment al claustre a 2/4 de 12, amb el lluminós Quartet op. 20 n. 4 en Re Major de F. J. Haydn. El públic podrà degustar un pastís elaborat al Restaurant El Monegal, fet a base de clementina, en honor a la soprano Clementina Pelliccia, muller de Boccherini que va estrenar aquest Stabat Mater. Entre una i altra part del concert, no hi faltaran les pomes de Biolord ni les explicacions sàvies de l’arquitecte Francesc Regàs. Després del concert, hi ha l’opció de gaudir del selecte menú barroc que se servirà a El Monegal (informació i reserves al 609 773 209).
Si el festival s’iniciava el divendres al vespre amb una conferència als Claustres de la Catedral de Solsona, el diumenge a 2/4 de 7 de la tarda serà la capella del Claustre del mateix temple la que acollirà el concert final del primer cap de setmana d’Espurnes Barroques. Després de les explicacions sobre el passat barroc de la capella, fetes pel director del Museu de Solsona Carles Freixes, una dotzena de músics, dirigits pel reconegut Josep Cabré, desgranaran un programa de passions i lletanies a la Verge recuperades en diversos arxius peninsulars. El recorregut musical permetrà gaudir de joies del barroc català poc habituals de les sales de concert, com són els motets Tota pulchra de Francesc Valls, Tristis est anima mea de Joan Pau Pujol o Ay, qué dolor! de Joan Cererols. El concert acabarà amb un tast de Vi Brunzit i neules de la Pastisseria Sant Antoni, amb què es vol fer referència als tubs de l’orgue de la catedral, actualment en procés de restauració.
Atès el poc aforament dels espais, es recomana treure les entrades anticipades des de la web: www.espurnesbarroques.cat. Els actes es desenvoluparan seguint les directrius sanitàries vigents.
vuelve